STUDENT AGENCY posílila pozici jedničky v prodeji letenek. V roce 2016 jich prodala za rekordních 3,3 miliardy Kč

01.03.2017, Letenky CZ

Za rekordní 3,3 miliardy Kč prodala v loňském roce 2016 skupina STUDENT AGENCY letenky zákazníkům v České republice a na Slovensku. Jedná se o tržby výhradně z prodeje letenek – bez zahrnutí jakýchkoli dodatečných služeb, jako jsou pojištění, ubytování apod. Z hlediska počtu kusů se pak jedná o přibližně 370 tisíc letenek vystavených v roce 2016.

Meziročně prodeje letenek u STUDENT AGENCY vzrostly z hlediska tržeb přibližně o 5 %. Skupina STUDENT AGENCY díky tomu dále posílila pozici jedničky u českých zákazníků v prodejích letenek (druhý největší prodejce letenek ve sdělovacích prostředcích prezentoval, že za letenky v roce 2016 utržil 2,8 miliardy Kč).

Prodeje letenek rostly jak v případě individuálních cestujících, tak u firemní klientely, která v případě STUDENT AGENCY posílila stejným tempem jako individuální cesty. K růstu trhu letenek přispěly zejména tlak na cenu – konkurenční boj mezi aerolinkami (low-cost versus tradiční) vedoucí k mimořádně výhodným cenám letenek a také větší kapacitě na dálkových trasách“, říká Věra Jančinová, ředitelka divize letenek STUDENT AGENCY a dodává: „Nízké ceny letenek se dlouhodobě drží i u řady klíčových byznys i volnočasových destinací, jako jsou například Londýn, Paříž, Dubaj, Bangkok, New York, Havana, Miami, Colombo, Denpasar a další a Češi, kteří obecně jsou méně ovlivnitelní událostmi omezující masivní cestování, toho využívají.“

Důvodem poklesu cen letenek, kdy průměrná cena letenky klesla z 10 400 Kč na 9 400 Kč, jsou kromě nízkých cen paliva také změny v obchodní a tarifní politice tradičních leteckých společností, které po vzoru low-cost dopravců a v rámci cenového boje v řadě případů vyjmuly ze základní ceny některé části servisu, které ne všichni cestující standardně chtějí využít (strava, přeprava zavazadel, rezervace sedadla apod.).

Růst počtu cestujících do dálkových destinací

V roce 2016 byl jedním z hlavních trendů růst počtu cestujících v dálkové dopravě, a to jak díky poklesu cen tak i nárůstu kapacit dopravců, kteří létají do a z České republiky a do okolních zemí. To platí zejména o trase Praha – Dubaj, kde došlo jak k navýšení kapacity a počtu spojů, tak samozřejmě díky tomu k poklesu cen, a to i včetně letenek u dopravce Emirates, který je jinak spíše konzervativní z hlediska snižování cen. Počty cestujících do Dubaje tak v roce 2016 rostly o rekordních 25 %. 

Růst byl ale zaznamenán i na dalších dálkových trasách do destinací v Thajsku, Srí Lance, na Maledivách, Zanzibaru, Číně, Kubě a v neposlední řadě také v USA.

Oblibě se těšily také evropské destinace, kde ceny letenek zůstávají standardně na nízké úrovni. V žebříčku nejvyhledávanějších destinací tak v roce 2016 figurovaly:  Evropa: Londýn, Paříž, Řím, Barcelona, Amsterdam, Moskva; mimoevropské destinace: Dubaj, Bangkok, New York, Colombo, Denpasar a Miami.

Roste podíl Čechů, kteří si své volnočasové cesty organizují sami

V individuální letecké přepravě vidíme trend, kdy vedle standardních cest na dovolené s cestovními kancelářemi opět roste počet "tzv. edukovaných volnočasových cestujících", kteří si své cesty například na dovolené či kratší víkendové pobyty organizují sami, jsou schopni se dohovořit cizím jazykem a pro tyto cesty si pak kupují letenky - jak do evropských, tak i mimoevropských destinací. Tento trend jde ruku v ruce s růstem nabídky spojení - jak od tradičních tak i low-cost dopravců (které také prodáváme), což se pak

projevuje na růstu prodeje letenek. Cestování těchto klientů přispívá i to, že dneska je díky technologiím možné de facto pracovat odkudkoliv. V neposlední řadě je pak příznivým faktorem i celkově dobrá kondice ekonomiky a pokud dojde v průběhu roku k posílení koruny, dá se očekávat v tomto segmentu další výrazný nárůst.

Více on-line a smartphonů a méně tabletů. Češi berou vyhledávání levných letenek jako hru a mnohdy zjistí, že low-cost dopravce nemusí být nejvýhodnější.

S výše uvedeným trendem souvisí také převažující popularita nákupu letenek on-line, kdy 60 % zákazníků dává přednost vlastnímu výběru a nákupu letenky přes internet – a to jak za využití počítače tak přes jednoduchou a přehlednou mobilní aplikaci, kdy lidé si letenky vyhledávají i například ve volných chvílích pohodlně přes počítač či telefon a právě to často díky výhodně ceně vede k rychlému nákupu letenky. Zároveň právě rozvoj smartphonů a „zvětšování“ jejich displejů vedlo k zajímavému vývoji, kdy přes celkový nárůst v segmentu on-line nákupů letenek došlo k poklesu podílu využívání tabletů právě ve prospěch nových generací smartphonů, a to až o 9 %.

Právě jednoduchost a určitá „hravost či aspekt soutěživosti“ při vyhledávání letenek přispívá k tomu, že Češi v největší míře dávají přednost on-line hledání letenek přes srovnávače cen letenek a v největší míře právě přes www.studentagency.cz, kde na jednom místě vidí jak ceny standardních síťových leteckých společností tak nízkonákladových dopravců a mohou srovnat jejich ceny i rozsah servisu. Právě díky tomu se i v loňském roce u některých klíčových destinací, jako je například Paříž a další evropské destinace, jasně ukazovala výhodnější nabídka dopravce ČSA nebo Air France oproti low-cost dopravcům.

Letenky pro zákazníky vlaků a autobusů RegioJet

Také v letošním roce očekáváme další růst v prodejích letenek, investujeme do vývoje dalších funkcionalit na webu, chceme více propojit naše produkty - tj. nabídnout jednodušeji např. letenku + jízdenku na letiště nebo dopravu taxi. S ohledem na růst počtu zákazníků pod značkou vlaků a autobusů RegioJet, kterých jen v loňském roce bylo dohromady  více než 15 milionů, chceme vedle značky STUDENT AGENCY propojit prodej letenek a zájezdů také více se značkou RegioJet. Ten nově nabídne přímo svým zákazníkům letenky ve spolupráci s největším prodejcem letenek v ČR. Spojíme síly a nabídneme další zajímavé slevy a cenové balíčky výhradně pro naše zákazníky – slevy na dopravu na letiště našimi vlakovými a autobusovými spoji nebo naší taxi službou Tick Tack a Green Prague,“ doplňuje Věra Janičinová, ředitelka letenek STUDENT AGENCY.

 

Aleš ONDRŮJ
tiskový mluvčí
tel.: +420 603 523 053
e-mail: ales.ondruj@studentagency.cz